18 juni 2013

Sterk staaltje

Komende woensdag verschijnt Man of Steel, de bijzonder langverwachte én gehypete Supermanfilm. Terwijl we de afgelopen jaren verwend werden met een resem aan degelijke superheldenfilms, van The Dark Knight tot The Amazing Spider-Man en uiteraad de ganse Avengers-franchise, was de laatste Supermanfilm geen groot succes bij het publiek.


De honger was dus groot in de States, vooral omdat Superman er nog altijd beschouwd wordt als één van de grootste superhelden aller tijden, zoniet de grootste. 75 jaar nadat hij voor het eerst opdook in een comic, blijft hij ook commercieel bijzonder interessant.

Het valt niet altijd op, maar voor films worden altijd sponsors of beter gezegd partners gezocht. Dat kan gaan van bedrijven die een bedrag storten en in ruil daarvoor kunnen rekenen op product placement, gaande van horloges, schoenen tot auto’s. Een pak andere bedrijven koppelen ook de film aan hun eigen producten, in de hoop dat klanten door de hype van de film hun winkel zal binnenstappen om een filmgerelateerd product aan te kopen. Voor deze Superman-reboot, zijn er maar liefst 98 partners, een pak meer dan andere prenten in hetzelfde genre. Dat gaat van winkelketen Sears die opduikt in de film, tot actiefiguurtjes (Mattel), scheermesjes (Gilette), auto’s (Chrysler), schoenen (Converse) en zelfs het leger. Hun inbreng is omgerekend zo’n 170 miljoen dollar waard, waardoor de film virtueel gratis is gemaakt. Dat is zo’n 20 miljoen meer dan The Dark Knight. Warner Bros heeft dus enkele uitgekiende marketingboys op stal, waar ze gretig gebruik van maken.

Bijna honderd partners, is dat geen risico voor de studio, zien we je denken? Natuurlijk, maar dit is wel een berekend risico. Neem een onbekende knappe acteur, een getalenteerde regisseur, een belachelijk beroemd figuur, een indrukwekkend budget en je recupereert sowieso de kosten van de film, want iedereen zal de film willen zien, zelfs al lost hij de hoge verwachtingen niet in. De film zal pas floppen als de eerste berichten compleet tegenvallen, maar dat is het geval niet. Het was dus een berekend, en in dit geval een redelijk veilig, risico. Superman is en blijft immers een op en top Amerikaans icoon, dat de laatste jaren weer nood heeft aan een held.

Voor Warner Bros is de film één van de belangrijkste van dit jaar, want er hangt veel van af. Héél veel. Marvel kon met kleppers als Iron Man, Thor en Captain America probleemloos The Avengers verkopen aan de studio en het publiek. Het resultaat is bekend: de film brak maar liefst 28 (!) filmrecords, drie keer meer dan Avatar, en werd de derde meest succesvolste film ooit. Iron Man 3, de eerste prent na het gerelateerde The Avengers, staat ondertussen op de vijfde plaats.
 
Warner Bros heeft iets gelijkaardig in hun portefeuille zitten met Justice League of America, een superheldenteam uit de stal van DC Comics, de grootste concurrent voor Marvel. Daarin zitten naast Superman, ook Batman, The Green Lantern, The Flash en Wonder Woman. Er zijn al jaren plannen voor een verfilming, maar die kwamen nooit van de grond. Warner Bros zet er nu wat vaart achter, maar botst op enkele issues.

Allereerst was The Green Lantern een commerciële flop, omdat de film zelfs nooit uit de kosten raakte. Niet echt de Iron Man-approach om een serie op uit te bouwen. Ten tweede was de reboot van Batman een geweldig succes en een perfecte voorzetmogelijkheid voor de Justice League, maar Christopher Nolan én Christian Bale hadden er na drie delen meer dan de buik van vol. Met de eindscène, waar Joseph Gordon-Levitt centraal stond, hadden ze een achterpoortje, maar die is bijlange niet stevig als fundatie voor een nieuwe franchise. Een remake van de Batman-reeks? Dat kan, maar zou dat niet wat héél vroeg zijn? Spider-Manfans vonden een reboot, vijf jaar na Spider-Man 3 –terecht of niet- al veel te snel. En The Flash is te weinig mondiaal om echt hitmateriaal te zijn.

Man of Steel is dan wel weer een degelijke basis, maar daarin wordt niet uitdrukkelijk gelinkt naar Justice League, maar zit wel boordevol knipogen naar DC Comics. Betekent dit dat de film niet van de grond zal komen? Nope, want Warner Bros voelt de adem van The Avengers 2 in zijn nek, waaruit ook weer nieuwe films en franchises zullen ontstaan, die nu al geprogrammeerd staan tot 2017. Warner Bros wil uiteraard ook een deel van de superheldenkoek en kan na onder meer de Harry Potter-vetpot wel een nieuw schijtend ezeltje gebruiken. Amper enkele dagen na de Amerikaanse release maakte WB al duidelijk dat er een vervolg aankomt in 2014, waarin de voorzet zal gegeven worden voor Justice League (2015). Er wordt verwacht dat we dan een nieuwe Batman en/of Wonder Woman mogen aanschouwen.  Wordt, letterlijk en figuurlijk, vervolgd…

Geen opmerkingen: