Komende woensdag verschijnt Man of Steel, de
bijzonder langverwachte én gehypete Supermanfilm. Terwijl we de afgelopen jaren
verwend werden met een resem aan degelijke superheldenfilms, van The Dark
Knight tot The Amazing Spider-Man en uiteraad de ganse Avengers-franchise, was
de laatste Supermanfilm geen groot succes bij het publiek.
De honger
was dus groot in de States, vooral omdat Superman er nog altijd beschouwd wordt
als één van de grootste superhelden aller tijden, zoniet de grootste. 75 jaar
nadat hij voor het eerst opdook in een comic, blijft hij ook commercieel
bijzonder interessant.
Het valt niet altijd op, maar
voor films worden altijd sponsors of beter gezegd partners gezocht. Dat kan
gaan van bedrijven die een bedrag storten en in ruil daarvoor kunnen rekenen op
product placement, gaande van horloges, schoenen tot auto’s. Een pak andere
bedrijven koppelen ook de film aan hun eigen producten, in de hoop dat klanten
door de hype van de film hun winkel zal binnenstappen om een filmgerelateerd
product aan te kopen. Voor deze Superman-reboot, zijn er maar liefst 98
partners, een pak meer dan andere prenten in hetzelfde genre. Dat gaat van
winkelketen Sears die opduikt in de film, tot actiefiguurtjes (Mattel),
scheermesjes (Gilette), auto’s (Chrysler), schoenen (Converse) en zelfs het
leger. Hun inbreng is omgerekend zo’n 170 miljoen dollar waard, waardoor de
film virtueel gratis is gemaakt. Dat is zo’n 20 miljoen meer dan The Dark
Knight. Warner Bros heeft dus enkele uitgekiende marketingboys op stal, waar ze
gretig gebruik van maken.
Bijna honderd partners, is dat
geen risico voor de studio, zien we je denken? Natuurlijk, maar dit is wel een
berekend risico. Neem een onbekende knappe acteur, een getalenteerde regisseur,
een belachelijk beroemd figuur, een indrukwekkend budget en je recupereert
sowieso de kosten van de film, want iedereen zal de film willen zien, zelfs al
lost hij de hoge verwachtingen niet in. De film zal pas floppen als de eerste
berichten compleet tegenvallen, maar dat is het geval niet. Het was dus een
berekend, en in dit geval een redelijk veilig, risico. Superman is en blijft
immers een op en top Amerikaans icoon, dat de laatste jaren weer nood heeft aan
een held.
Voor Warner Bros is de film één
van de belangrijkste van dit jaar, want er hangt veel van af. Héél veel. Marvel
kon met kleppers als Iron Man, Thor en Captain America probleemloos The
Avengers verkopen aan de studio en het publiek. Het resultaat is bekend: de
film brak maar liefst 28 (!) filmrecords, drie keer meer dan Avatar, en werd de
derde meest succesvolste film ooit. Iron Man 3, de eerste prent na het
gerelateerde The Avengers, staat ondertussen op de vijfde plaats.
Warner Bros heeft iets
gelijkaardig in hun portefeuille zitten met Justice League of America, een
superheldenteam uit de stal van DC Comics, de grootste concurrent voor Marvel.
Daarin zitten naast Superman, ook Batman, The Green Lantern, The Flash en Wonder Woman. Er zijn al jaren plannen voor een verfilming, maar die kwamen nooit van de
grond. Warner Bros zet er nu wat vaart achter, maar botst op enkele issues.
Allereerst was The Green Lantern
een commerciële flop, omdat de film zelfs nooit uit de kosten raakte. Niet echt
de Iron Man-approach om een serie op uit te bouwen. Ten tweede was de reboot
van Batman een geweldig succes en een perfecte voorzetmogelijkheid voor de
Justice League, maar Christopher Nolan én Christian Bale hadden er na drie
delen meer dan de buik van vol. Met de eindscène, waar Joseph Gordon-Levitt
centraal stond, hadden ze een achterpoortje, maar die is bijlange niet stevig
als fundatie voor een nieuwe franchise. Een remake van de Batman-reeks? Dat
kan, maar zou dat niet wat héél vroeg zijn? Spider-Manfans vonden een reboot,
vijf jaar na Spider-Man 3 –terecht of niet- al veel te snel. En The Flash is te weinig mondiaal om echt hitmateriaal te zijn.
Man of Steel is dan wel weer een degelijke
basis, maar daarin wordt niet uitdrukkelijk gelinkt naar Justice League, maar zit wel boordevol knipogen naar DC Comics. Betekent dit dat de
film niet van de grond zal komen? Nope, want Warner Bros voelt de adem van The
Avengers 2 in zijn nek, waaruit ook weer nieuwe films en franchises zullen
ontstaan, die nu al geprogrammeerd staan tot 2017. Warner Bros wil uiteraard ook een deel van de superheldenkoek en kan
na onder meer de Harry Potter-vetpot wel een nieuw schijtend ezeltje
gebruiken. Amper enkele dagen na de Amerikaanse release maakte WB al duidelijk dat er een vervolg aankomt in 2014, waarin de voorzet zal gegeven worden voor Justice League (2015). Er wordt verwacht dat we dan een nieuwe Batman en/of Wonder Woman mogen aanschouwen. Wordt, letterlijk en
figuurlijk, vervolgd…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten