15 juni 2012

Woestijnvis + VT4 = Vier en Vijf

Gisterenmiddag werd in de aula van SBS Belgium de najaarsprogrammatie voorgesteld van het vernieuwde VT4. Het zou één van de meest onorthodoxe scharniermomenten in de geschiedenis van de Vlaamse televisie zijn. Want Woestijnvis, dat zich jarenlang profileerde als een creatief productiehuis pur sang, gaat in zee met de meest commerciële zender van het land. Terwijl critici spuwden op zogeheten goedkope uitlachtelevisie als Komen Eten en Exotische Liefde, waren er bejubelende woorden tekort voor series als Het Eiland of De Ronde.

Nieuwsgierig, dat was het minste wat de genodigden (medewerkers, business relations, adverteerders en pers) waren tijdens de voorstelling met een hoog keynotegehalte. Philippe Geubels onthulde in een kort filmpje de nieuwe naam: Vier en Vijf. Simpel en herkenbaar, klonk het.
Christophe Deborsu mocht daarna de spits afbijten op het podium door Thierry Tacheny aan te kondigen, ceo van SBS Belgium. Hij lichtte kort het succes van Woestijnvis toe, door bijvoorbeeld aan te duiden dat 8 van de best bekeken programma's ooit, van hun makelij was. 'Join us right now', waren de kernwoorden in zijn speech vooral gericht aan de adverteerders. Een natte droom, een aardverschuiving in het televisielandschap, internationale uitstraling... noem maar op. "Wie bindt als eerste zijn of haar merk aan De Slimste Mens? Wie maakt mee geschiedenis?", klonk het.

Daarna mocht Deborsu de enige echte Astrid Bryan aankondigen die "speciaal uit L.A. was gevlogen om te zien hoe amazing het hier wel niet is." De nadruk op amazing was zelfs voor een gimmick té ingestudeerd. Enfin, ze kondigde aan dat ze dit najaar met een derde seizoen te zien is op het vernieuwde VIJFtv, waarna een compilatiefilmpje begon met allemaal romantische kleppers. Opvallend: dat begon met een scène met Jennifer Lopez die tegen zichzelf in de spiegel zegt: I'm pregnant. Astrid Bryan was amper -nuja- uitgepraat toen dat fragment getoond werd. Doelden ze hierbij op een mogelijke zwangerschap in de derde reeks? Verder werden er ook teasers getoond van Dallas, The Client List en The Big C. Allemaal kleppers van over de plas, aangevuld met de klassiekers als Grey's Anatomy en Private Practice natuurlijk. Ook Zo Man Zo Vrouw, Tour Deluxe en I love Donderdagfilms blijven op het scherm. Elke avond wordt Grootse Plannen, een interieurmagazine uit eigen huis een beetje de sterkhouder van Vijf.

Het grootste applaus tot nu toe is voorbehouden voor Mark Uytterhoeven die het podium bestijgt. In zijn eigen flamboyante stijl kondigt hij aan dat hij de reclameblokken wat gaat opvrolijken. Dat gebeurt onder meer met een filmpje van gasten die een activiteit mogen aankondigen, al lopend op een rugbyterrein. Als ze getackeld worden, is het afgelopen. Een knipoog naar de burgemeesters die enkele jaren geleden op een rodeostier in een zwembad reclame mochten maken, but again: highly affective.

De andere tussenfilmpjes waren bewegende portretten van Jezus, met daarop de stem van Johan Vandelanotte, waarschijnlijk een soort knipoog naar de sneer die de Keizer vorig jaar gaf richting Woestijnvis, toen een mottige vraag over Oostende werd gesteld. Ook de tussenstukjes in dezelfde stijl als die van de animatiefilm Paniek in het Dorp waren redelijk geniaal en duidelijk uit het brein van de Neveneffecten ontsproten.
Previews troef daarna van De Moestuin, waarin een joviale tuinier uit Brugge de hoofdrol leek te spelen, Flemish Foodies met de drie gelijknamige culinaire vrienden die een eigenzinnige twist gaan geven aan spaghettifestijnen en diens meer. Dr. Livingstone! Philippe Geubels en Martin Heylen, die samen naar Zuid-Afrika reizen, maar elk op hun manier. Nu al ééntje om met rood te omcirkelen. De Slimste Mens passeert de revue, een geweldig filmpje over een teletijdsmachine uit Man Bijt Hond krijgt het publiek helemaal op de hand. Zelfs Iwein Segers in Komen Eten maakt een grappige indruk. Scheire en de Schepping, In Godsnaam en De Pappenheimers... Vier pikt als we het zo zien toch de halve VRT leeg.


De Actuashow zegt eigenlijk alles al. Deze Vlaamse variant van De Wereld Draait Door verschijnt elke avond op de buis en wordt gehost door Gilles De Coster, Tom Lenaerts, Christophe Deborsu, Lieven Scheire en Sofie Lemaire.

Woestijnvis, excuseer, Vier pakt ook uit met De Bende Haemers, een reportagereeks over de beruchte gangster, waarvan de preview zo uit Canvas lijkt weggeplukt. Met man en macht, de nieuwe reeks rond gemeenteraadsverkiezingen maakt al indruk met de cast alleen: Tom Vandyck, Koen De Graeve, Jan Decleir, Josse De Pauw en Peter Van Den Begin. Een toppertje!

Verder wordt tijdens de keynote tot twee keer toe de term 'voor altijd' gebruikt, om bij te staven dat ze niet alleen het eerste seizoen willen uitpakken, maar dat ze ook in 2013 ook al verregaande plannen hebben. Een muziekprogramma met Steven Van Herreweghe en Jef Neve bijvoorbeeld. Een reisprogramma met Otto-Jan Ham, een eigen show voor Philippe Geubels, een programma rond citytrips waar bekende mensen als Sergio Herman hun favoriete stad tonen aan hun beste vriend(in)... Enfin, het is duidelijk: Vier en Vijf trekken meteen alles uit de kast. SBS zorgde met hun previews gisteren meteen voor hoge verwachtingen, maar het is ook een kwestie van die in te lossen. Al lozen ze ook VT4 niet en hebben ze bijvoorbeeld ook ruim aandacht voor blockbusters als Bond, Harry Potter en andere toppers.

De stempel van Woestijnvis wordt onmiskenbaar en het moet gezegd: de symbiose tussen de twee lijkt op het eerste gezicht wonderwel geslaagd. De grootste uitdaging wacht echter om die creatieve kaarten te blijven uitspelen, want Woestijnvis gaat nu ook mee in een mallemolen van kijkcijfers, aandeelhouders en adverteerders. Ze moeten de verwachtingen blijven inlossen, net zoals Pixar het zich moeilijk kan permitteren om een slechte film te maken. Want ook zij blijven na hun commerciële samensmelting met Disney knap werk leveren.

Eén ding is zeker, aan de Reyers- en de Medialaan zullen ze aardig uit hun pijp mogen komen. Benieuwd of zij ook hernieuwde creativiteit aan de dag zullen leggen, want met Amerikaanse of Britse geconverseerde programma's (So You Think You Can Dance, Belgium's Got Talent, De Meesterbakker) rijden ze zich vroeg of laat vast. De nieuwe concurrentiestrijd kan met wat geluk zelfs de doodsteek zijn voor afstompende, gemakkelijke of goedkope televisie.

Het worden bijzonder boeiende tijden voor de televisiekijker, zoveel is zeker.

(Foto's SBS)

Geen opmerkingen: